Interview jaarrapport a.s.r.

Interview jaarrapport a.s.r.

Sinds maart 2023 heeft asr een meerderheidsbelang in Soople, gespecialiseerd in vastgoedonderhoud, renovatiewerken en schadeherstel. De samenwerking met Soople past in de strategie van asr om te investeren in duurzaam schadeherstel en innovatieve dienstverlening voor klanten. Al gaat de service soms verder dan het repareren van een kapotte vloer of een lekkende kraan. Voor een verkeersslachtoffer is zijn nieuwe woning aangepast en ingericht.

Een bij asr verzekerde automobilist heeft in januari 2023 een fietser aangereden, die daarbij ernstig gewond raakte. De man liep een dwarslaesie op, lag lange tijd in het ziekenhuis en werkte daarna maandenlang aan zijn herstel in een revalidatiecentrum. Toen hij in juni eindelijk de revalidatiekliniek mocht verlaten, zat hij in een rolstoel. Terugkeren naar zijn oude woning, een appartement op de vierde verdieping van een flatgebouw zonder lift, was geen optie.

Nieuwe flat

Er moest een oplossing komen voor de man, die geen familie en vrienden heeft en alleen woont. Paul Westerik, Contractmanager herstel in natura bij asr, legt uit: ‘Bij dit soort letselschadezaken gaat het doorgaans om een ​​financiële compensatie, maar mijn collega vertelde mij dat deze persoon daar niets aan heeft. Via de gemeente had hij een nieuwe woning aangeboden gekregen en mijn collega letselschade vroeg of wij iets konden doen op het gebied van de noodzakelijke aanpassingen en inrichting van zijn nieuwe woning. In overleg is besloten om geen geld uit te keren, maar de man in meer praktische zin te helpen.’

Paul nam contact op met Henri Smit, Service-organisator bij Soople, die zich profileert als de klusdienst waar je blij van wordt . asr heeft sinds maart 2023 een meerderheidsbelang in dit bedrijf, in lijn met haar strategie om te investeren in duurzaam schadeherstel en efficiënte dienstverlening voor klanten. Paul vroeg Henri om de nieuwe woning van de gewonde persoon aan zijn situatie aan te passen en bewoonbaar te maken.

Verhuizing

Door samen te werken met Soople staat asr dichter bij de klant. Paul: ‘Wij willen geen verzekeraar zijn die zomaar schade vergoedt. Klanten kunnen al lang kiezen uit een contante schade-uitbetaling, een schadeherstelbedrijf naar keuze of een schadeherstelbedrijf uit ons netwerk. Maar vaak moesten ze nog veel zelf regelen. Samen met Soople nemen wij dat nu allemaal uit handen. Klanten hoeven niet zelf een reparatiebedrijf te zoeken of offertes aan te vragen. Wij regelen alles, van het uitvoeren van de werkzaamheden tot het betalen ervan.’

Na het telefoontje van Paul nam Henri contact op met de gewonde om de inrichting van zijn nieuwe woning te bespreken. Nadat de klant zijn keuze had gemaakt, heeft een medewerker van Soople binnen enkele dagen tapijten gelegd, gordijnen en wat lampen opgehangen, meubels in elkaar gezet en de muren geschilderd. Soople regelde ook de verhuizing van de man. Henri: ‘Hij had niemand die hem daarbij hielp en was afhankelijk van ons. Samen met zijn vertegenwoordiger hebben we zijn oude appartement bekeken om te zien wat er mee naar zijn nieuwe huis kon worden genomen en wat er verlaten kon worden. De gewonde was ontzettend dankbaar dat we hem weer een fijne plek hebben gegeven om te wonen.’

Terug op het goede spoor

De situatie maakte grote indruk op Henri. ‘Wat wij in korte tijd voor deze man hebben kunnen betekenen, was via de gemeente niet mogelijk geweest. Ik denk dat hij veel meer uit onze hulp heeft gehaald dan een flinke som geld. Het was geweldig om op deze manier iets belangrijks voor iemand te kunnen betekenen.’

Dit speciale geval houdt Paul ook af en toe bezig. ‘Wij hebben deze persoon geholpen zijn leven weer op de rails te krijgen. Wij hebben hem alles uit handen genomen, hij hoefde niets zelf te regelen. Misschien moeten we mensen eigenlijk vaker helpen, in plaats van geld te geven.’

Duurzaam schadeherstel

asr heeft in maart 2023 ook een minderheidsbelang van 49,84% genomen in Fixxer, dat zij samen met het Belgische Belfius Insurance heeft opgericht. Fixxer richt zich op het beheer en de verdere ontwikkeling van Jaimy, het digitale dienstenplatform van Belfius waar klanten die een schadeclaim indienen, neem dan zelf contact op met de bij haar aangesloten reparatiebedrijven. Het platform maakt het voor klanten makkelijker om te kiezen voor duurzaam schadeherstel, waardoor het aandeel van asr in duurzaam schadeherstel op termijn verder toeneemt.